perjantai 22. helmikuuta 2019

L-pentue maailmalle



Jopa yllättävää, miten helpolla päästiin vaikka pentue syntyi keskellä talvea. Pami piti laatikon viimeisen päälle siistinä melkeinpä siihen asti, kun pennut alkoivat käymään ulkona ja pennuthan oppivatkin huippuhyvin menemään takapihalle asioilleen. Nyt viimeisen viikon meillä vielä majailleet tulevat Keski-Suomalaiset ovat olleet kaikki työpäivät kakkaamatta sisälle. Siis oikeasti, melkoisen huikeita tyyppejä.

Milli muutti Ouluun ja sieltäkin kuuluu terveisiä, että ulos se menee aamulla asioilleen vaikka mittarissa on -20 astetta. Kelit pysyivät muuten täällä varsin mukavina pentujen ulkoiluviikkojen aikana! Ei tainnut olla juuri pakkasia ja jos oli niin pahimmillaan -10.

Pennuista Mana jää Whiplandian kasvatustyötä jatkamaan muuttamalla Lotalle isomummon ja isotädin luokse. Mukava pentue kaikinpuolin, tasaisia ja varmoja pentuja kaikki. Vietti tuntuu olevan kaikilla myös hyvin vahva. Jännästi sitä silmä tottuu tuohon mustaankin, kun sitä omassa pentulaatikossa tuijottelee, eli onhan nuo entisen inhokkivärin edustajat kyllä sittenkin aika nättejä!


Muilta osin tämän pentueen kanssa oli monta "note to self" -paikkaa. Näistä pitää yrittää ottaa opiksi ja muistaa, että koirat herättävät ihmisissä tunteita, joiden suuruus nousee jopa ihan järjettömän suuriin mittasuhteisiin ja tunneryöppy vie vallan kaikelta järkevältä ajattelulta. No, niin se nahka paksuuntuu.

Huomenna saa siivota pentunurkan pois ja alkaa taas keskittyä omiin ihaniin koiriin ja muihin omiin harrastuksiin, joille jää taas aikaa.
Uni juhli 18.2 10-vuotissynttäriään!

lauantai 9. helmikuuta 2019

Häsän matka onnettomuudesta takaisin normieloon

Mitä vaatii kuntouttaa keppiin juossut koira takaisin normaaliarkeen? Syyskuun lopussa Häsä siis juoksi suolla oksaan, joka tökötti maasta ilmassa. Oksa nähtävästi katkesi koiran alla ja paineesta viilsi eturinnan vasemman puolen auki pitkältä matkalta. Tapahtumahetkellä ei jääty paljoa tutkimaan ja tuijottelemaan, koska verta tulvi sydämenlyöntien tahdissa katkenneesta verisuonesta.

Eläinlääkärissä selvisi, että keppi oli ihon lisäksi viiltänyt myös kahta lihasta. Ei onneksi poikki asti, mutta repinyt mennessään kuitenkin ja käynyt syvällä kudoksissa. Lihakset olivat kaulalta rintaan tuleva pitkä lihas ja sen alapuolella oleva alempi rintalihas eli lähentäjä. Suurin riski oli hermotuksessa, koska heti ei tiedetty onko keppi katkaissut mahdollisesti mennessään myös hermoja.

Kuulosti lohduttomalle. Ensin viikot menivät haavanhoidossa, kun suuri osa tikatusta ihoalueesta meni kuolioon. Haavojen umpeuduttua oli aloitettava muu kuntoutus. Näillä eväillä selvittiin:

Suunnitelma. Mitä tehdään minäkin päivänä ja minäkin viikkona. Miten lisätään vastusta harjoituksiin.
Maneesilla 

Pallojumppaa. Kerttu Tuomi otti kuvan. 



Potkupyöräilyä pimeässä. 

Uintia. 

Osteopatiaa. 


Portaita. 

Häsä rakasti pallojumppaa! 

Fyssarilla

Remmissä satoja kilometrejä 

Ortopedilla. 

Rahaa. Kuntoutus maksaa. Asiantuntijoiden palvelut maksavat. Uinti sisällä maksaa. Maneesi maksaa. 

Aikaa. Töiden jälkeen kotihommat jäivät pitkäksi aikaa toiselle sijalle, kun piti huolehtia ensin muu lauma ja sitten Häsän sen päivän kuntoutus.

Sisukkaan ja pitkäjänteisen koiran ja omistajan. Motivoituneen omistajan ja motivoituneen koiran. 

Rohkeutta. Luottaa, päästää koira remmistä kun sen aika on. 

Tarkkaa työtä. Joka ikinen spurtti vaatii alleen lämmittelyn ja jälkeensä jäähdyttelyn. Olipa kello 22:45 torstai-iltana ja olet maneesilla 15 kilometrin päässä kotisängystä. Hommat hoidetaan alusta loppuun hyvin.

Lepoa. Kahtena peräkkäisenä päivänä ei saanut rasittaa toipuvia lihaksia liikaa, mutta niitä piti kuitenkin liikuttaa. Tarvittiin siis otsalamppu ja rohkeutta lähteä tarpomaan klo 18 pilkkopimeään sysimustaan metsään.

Koska täällä Uudellamaalla on kaikki mahdolliset osaajat tarjolla, hyödynsin niitä kaikkia kuntoutuksessa. Nyt näyttää ihan huippuhyvältä: Häsä on palannut täysin normaaliarkeen ja liikkuu muun lauman mukana, ihan kuin aiemmin. :) 

sunnuntai 3. helmikuuta 2019

Ei meinaa lähteä

Tämä blogin päivitys. Johtunee siitä, että mobiililla tämä on niin isotöinen verrattuna muihin somekanaviin. Tässä nyt kuitenkin muutama tuore Mari Juntusen ottama upea kuva pennuista ja omista aikuisista. 


Whiplandian Lyrica-Lyydia, Celia 6 viikkoa. 


Whiplandian Levozin-Leila, Leia 6 viikkoa.


Whiplandian Leponex-Lennart, Lenni 6 viikkoa


Whiplandian Litium-Lissu, Mana 6 viikkoa. 



Whiplandian Latisse-Laila, Milli 6 viikkoa. 

Tälläkin kertaa pennut muuttavat suhteellisen kauas. Kolme lähtee Jyväskylään, yksi Kuopioon ja yksi Ouluun. Onneksi näitäkin tulee näkemään aktiivisten omistajiensa kanssa kisakenttien laidalla jo varmasti tulevana kesänä. Pääsevät mukavasti jo itsekin harjoitusten makuun kesän aikana, kun on sopivasti ikää. Nyt on ollut vähän erilainen pentue siltä osin, ettei meillä kummallakaan ole lomia. Paitsi Joonaksella tuleva viikko, mutta minulla ei ollenkaan. Pennut ovat toisaalta mukavasti tottuneet arkirytmiin ja ne nukkuvat öisinkin paremmin kuin aiemmat "lomapennut", jotka ovat tottuneet heräämään muutaman tunnin välein. 

Omat whippetit Nopsa, Uni, Häsä ja Ilo. 

ja omat greyt Mei ja Nippu. 

maanantai 31. joulukuuta 2018

Uuden vuoden uudet tuulet

Blogi herää taas vähän aiempaa aktiivisempaan eloon, ja lauman touhuja voi seurata nyt Memmun ja Nipun omalta sivulta KLIK

Sekä virallisemmin lisäksi tuttuun tapaan Whiplandian sivulta.

Pamin pennut kasvavat hyvin, Pami hoitaa niitä niin hyvin ettei kasvattajan tarvitse tässä vaiheessa paljoa tehdä. 

maanantai 24. joulukuuta 2018

Pennut syntyivät 23.12

Yksi uros ja neljä narttua. Enemmän odotettiin ja toivottiin ja oltiin tilattukin, mutta tässä he nyt ovat ketä sieltä tupsahti. Kaikki viisi ovat kuitenkin terveitä ja eläväisiä. Kaikki pennut on jo varattu. 

perjantai 30. marraskuuta 2018

Sanaset surullisesta syksystä

Jos tämän varsinaisen epäonnen syksyn tässä kävisi läpi ja sulkisi sitten tämän vaiheen meidän elämässä. 

Kaikki paska taisi alkaa kasaantumaan kylläkin jo kesäkuussa, kun Nopsa reväytti reitensä ja sen kisakausi paketoitiin sen siliän tien. Pari viikkoa siitä Mein varvas turposi mystisesti, eläinlääkärissä piipahdettiin lomalla maalla sen verran, että palpoiden varvas ei tuntunut venähtäneelle tai murtuneelle, eikä siinä ollut hiivaa joten ainoaksi jäi sitkeä kynsivallintulehdus. Sitä se olikin, sitkeä nimittäin. Kaunein kesä ja puolet laumasta makasi saikulla. Ilo kolautti maalla varpaansa johonkin ja se turposi. No, ei lopulta siinäkään muuta kuin kolahdus onneksi mutta meinasi usko loppua.

Mutta, vielä paljon pahempaa odotteli kulman takana. Elokuussa viikko ennen töihinpaluuta viimeisellä lomaviikolla Nippu ja Häsä leikkivät rauhalliseen tahtiin etupihalla, kunnes tärykalvoja vihloi karmiva greypennun huuto ja etupihalta löytyi Nippu, joka ei varannut ollenkaan painoa toiselle etujalalleen. Ontuma tuntui vaan pahenevan ja jalka lähinnä roikkui pelottavan velttona, joten lähdettiin kuviin. Eka eläinlääkäri teki diagnoosin: irtopala olkapäässä. Leikkaukseen. Mistään ei löydy leikkaavaa ortopedia enää perjantai-iltapäivänä. Keravan Evidensialle lupautuu tulemaan ihana Ari Suhonen ja minä vien Nipun sinne leikkaukseen. Istun kotiportailla täysin turtana surusta, suuttumuksesta, vihasta, epätoivosta, pakokauhusta. Mitä tulee greystä, jonka olkapää kiinnitetään joillakin hemmetin pinnoilla paikoilleen alle nelikuisena. Ei mitään. Mietin siinä istuessani, että millä perusteella kaikki paska kasaantuu yhtäkkiä, samana kesänä, samaan osoitteeseen. 


Eläinlääkäri soittaa, että jalka on kyllä hemmetin kipeä mutta lisäkuvien perusteella kyseessä näyttäisi olevan vain kasvulinja, ei irtopalaa. Paketti viikonlopuksi ja maanantaina vielä kontrollikuvat. Menin ekaa päivää uuteen työpaikkaan silmäluomet stressin aiheuttamasta ihottumasta tulipunaisena ja pää valvomisesta kipeänä. Joonas vei Nipun lääkäriin ja sieltä soiteltiin minulle helpottavia uutisia, ei murtumaa eli ei tarvetta isoon leikkaukseen. Jalka oli tosi kipeä vielä pitkään tuon jälkeen ja hullupentu kolautti sen tietenkin vielä uudestaan ja paraneminen kesti entistä pidempään. Mutta, se oli seitsemänsadan euron säikähdys onneksi vain. On sitä tosin näin kolme kuukautta tapahtumasta edelleen säännöllisesti hoidettu osteopaatilla ja jumpattu pallolla. Mutta Nippu pystyy elämään suhteellisen normaalia pentukoiran elämää. Juostaan vähän vähemmän kuin ehkä muuten ja pidetään aina parin päivän palautteluliikunta eli remmissä mennään rallien päälle. 

Häsä aloitti kiiman syyskuun alussa, juuri kun se oli ilmoitettu uransa aloituskilpailuihin. Joo, noinkin pieni asia vaan tuntui tämän kesän jälkeen ihan ylitsepääsemättömälle takaiskulle. Niinpä tietenkin. Kiima kärvisteltiin, syyskuun vikana viikonloppuna oli Helsingissä maastot jonne viimehetken päähänpistona ilmoitin Häsän. Viikko ennen kisoja, sunnuntai-iltana lähimetsässä annoin sen juosta vielä viimeiset rallit irti ennen kisaviikon muita valmistautumisia. Mietittiin, mennäänkö lähimetsään vai pellolle. No mennään tuohon metsään. Mei veti Ilolle ja Häsälle iloista suorallia, oli vetänyt jo pari kierrosta ja olin jo aikeissa ottaa sen kiinni mutta se oli niin riemuissaan että annoin sen lähteä vielä yhdelle kierrokselle. Ei olisi pitänyt.

Sen kierroksen lopulla huuto. Se samainen ulvaisu, jonka whippet päästää jos se kolauttaa itsensä jonnekin. Niinkuin on tuhansia kertoja kolahtanut. Häsä ulvoo paikoillaan ja menen rennolla asenteella sitä tyynnyttelemään: yleensä pipi on pois kun sitä vähän silittelee ja "katsoo".. Koiran rintanahka roikkuu parilta kerrokselta kohti maata. Maassa on verta ja sitä suihkuaa auki olevasta suonesta tasaiseen tahtiin sammaleeseen. Ei, ei Häsälle ja ei tämmöistä. En sanonut muuta, kuin että "nyt pitää lähteä eläinlääkäriin ja tämä pitää sitoa jollain. " mietin mitä riisun, kun huomaan että Joonas on jo riisunut takkinsa ja minä sitonut sen tiukasti Häsän rintaan. Huomaan vaan juoksevani koira sylissä pitkin kivisiä ja juurakkoisia polkuja. Soitetaan samaan aikaan eläinlääkäriin. Tammistossa ei vastata ja ajanvarauskeskus ei osaa sanoa päästäänkö sisään. Joonaksen vuoro kantaa Häsää. Liejuisella polulla ei nyt voi kaatua ja silti on mentävä hirveää vauhtia kohti kotipihaa ja autoa. Siitä oikealle, joo suoraan. Päästäänkö heti, ihanaa me tullaan. Nyt mennään Viikkiin, joo sinne Prismaa kohti. Häsä istuu sylissä ihan rauhassa. Minun pään sisällä on pelkkää mustaa. Katson verisiä käsiäni ja mietin, että onko tämä unta. 

23:50 Viikin aulan penkillä torkkumisen jälkeen päästään vihdoin kuulemaan uutiset. Leikkaus oli vaikea. Haava oli likainen. Koira ei ollut kärsinyt verenhukkaa oikean ensiavun vuoksi. Olette toimineet upeasti hirveässä tilanteessa. Oliko teillä kilpailuaikeita vai onko vain kotikoira?

 Siinä vaiheessa katse siirtyi eläinlääkärin silmistä seinään ja tuntui että pyörryn siihen paikkaan. Joonas kuunteli ja vastasi lääkärille, että kyllä oli. On mahdollista, että jalan hermoja on mennyt poikki ja jalka jää osittain halvaantuneeksi. On mahdollista, että se harjoittelee vielä kävelemään uusiksi. On mahdollista, että likainen haava tekee jatkoon hankaluuksia. On mahdollista, että näin massiivinen, toistakymmentä tikkiä käsittävä, haava kuolioituu kun verenkierto on häiriintynyt. Keppi oli viiltänyt nahkan lisäksi kahta lihasta ja käynyt syvällä kudoksissa. Tapaturma oli todella vakava. 

Häsä könkkäsi kolmella jalalla huoneeseen tokkuraisena, mutta meidät nähdessään se otti jalleen myös neljännen jalan ja käveli määrätietoisesti minun syliini. Se sama määrätietoisuus on vienyt Häsän koko toipumisajan hyvistä uutisista toisiin. Haava kyllä kuolioitui ja sitä hoidettiin isona avohaava-alueena muutama viikko mutta ne nyt on tuttuja juttuja meille.
Tässä vaiheessa, viikko tapaturmasta, ihossa näkyi jo selkeät kuoliomuutokset. 






Näin järkyttävän iso alue ihoa kuolioitui pois. Kolmessa viikossa tuo kuitenkin oli jo ummessa. 

Tälle haava näyttää nyt. Tuo pieni rupi on siitä, kun jouduin kaivamaan ihon alla paisetta tekevän sulamattoman sulavan tikin sieltä ulos. Vetramil on ihmeaine ja kyllä sitä kuluikin. Haava oli avoinaisena ollessaan lähes 24/7 kunnon voidehauteessa ja pari kertaa päivässä huuhtelin sen vedellä puhtaaksi ja sitten taas vetramilia lotraamalla päälle ja pakettiin. 

 Ortopedi Laura Hakala tutki Häsän kuukausi tapahtuneesta ja ihmetteli, että miten lihaksissa ei tunnu mitään arpikudosta tai miten jalan liikeradat eivät eroa toisen jalan liikeradoista. Kyllä tästä ainakin radalle on varmasti. Fysioterapeutti Päivi Vähäkoski sanoi samaa ja antoi meille jumppaohjeita, joilla saatiin vahvistettua etuosaa oikeista paikoista. Käytiin muutama kerta myös sellaisella kunnon laserlaitteella hoidattamassa vamma-aluetta. Meidän luotto-osteopaatti Jenny Hiekko on ollut koko matkan Häsän mukana ja hoitanut Häsää taitavilla käsillään. Nyt käytiin fyssarilla toisen kerran ja on kuntoutettu koira niin hyvin, että sitä pitäisi alkaa pitää irti. 

Koirien vakuutukset irtisanoin elokuun alussa. Karma is a bitch. 

Muut lauman jäsenet jaksavat hyvin. Uni on edelleen vetreä ja villi eikä kukaan uskoisi, että se täyttää ihan kohta 10 vuotta! Edelleen se punoo kaiken aikaa juonia toteuttaakseen ruokavarkauksiaan eikä kanna huolta huomisesta. Ilo on myös ihan huippukunnossa eikä sitäkään uskoisi 8-vuotiaaksi 12 pennun äitikoiraksi. Ilo paranee vuosi vuodelta ja sen luonne tuntuu jalostuvan ja muuttuvan vuosi vuodelta ihanammaksi jos se nyt on mahdollista noin ihanan ja kiltin koiran kohdalla. Mei voi hyvin ja pitää lauman liikkeessä, Nipun kanssa niillä on ihan älyvapaat greyjutut. Nippu kasvaa kivasti ja on aivan ihana "pölö-Pippus". Nopsaa on vaivannut pitkään ne reidet eikä apua ole tuntunut löytyvän oikein mistään varsinkaan toiseen reiteen, jossa on ollut ihan sellainen kova patti lihaksen kiinnityskohdassa. Maanantaina koirat pääsivät fasciaosteopatiakurssin mallikoiriksi ja voi miten vetreitä koiria sieltä sainkaan kotiin päivän päätteeksi. Nopsalle on tehty päivän aikana ihmeitä ja sen reidet tuntuvat ihan uskomattoman ihanille ja pehmeille. Koko koira on muutenkin muuttunut aivan villiksi. Nopsankin reisiä hoidettiin pari viikkoa sitten sillä superlaserlaitteella ja nyt tämä huippukäsittely teki sille ihmeitä. 




Kuntousta Häsälle ja hauskanpitoa myös muille. 



Häsähän kerkesi suorittaa ennen loukkaantumistaan molemmat ryhmäkokeet ja muutaman muun harkan radalla ja se juoksi lisäksi yhden maastovedon Supin kanssa harkoissa Hyvinkäällä. 




Ihan hurjan potentiaalinen tuonne maastoihin Häsä ainakin oli ennen onnettomuuttaan. Toivoisin kovasti, että se pystyisi tuota vielä tekemään, koska se oli aivan liekeissä noissa harkoissa.

Seuraavassa postauksessa kuulumisia muiden p-pentujen kisaurien aloituksista. :) 







torstai 29. marraskuuta 2018

Joulupentuja!

Blogi on päivittämältä pitkältä ajalta, tiuhemmin kuulumisia on laitettu facebook-sivulle , jospa kuitenkin tässäkin aktivoituisi taas kun saan yhden kauheasti aikaa vieneen pari vuotta kestäneen talkoohomman pois käsistäni. Mein ja Nipun kuulumisia kun ei tule laitettua sinne Whiplandian facebooksivuille, niin täältä voisi niitä haluava seurata. :)

Päivittelin vähän sivujakin, p-pentujen ja omien nuorempien koirien. 

Mutta Eppu ja Pami tosiaan kohtasivat lokakuun lopussa onnistuneesti ja ikämies-Epun siemenetkin lähtivät itämään ja pentuja syntyy jouluna! Ultrassa löytyi helposti 6 ja minusta tuo Pamin massu on kuvien perusteella aika iso joten kyllä siellä on vähintään kahdeksan. Paljon on jo varauksia ja jonossa monta odottajaa eli nyt vaan jännityksellä katsotaan mitä sieltä tulee!

32 vuorokautta astutuksesta


Häsän eläkekisat

Hailuoto 2025 Kolmas CACIL ja Latvian mestaruus 2022 💎 Seitsemän vuotta sitten Häsä juoksi metsässä keppiin niin pahasti, ettei siitä oikea...