torstai 12. heinäkuuta 2012

ruoskacrossia 8.7




"oii, miten kivaa päästä pitkästä aikaa maastoihin" muistelin puhuneeni pari viikkoa ennen ko.kisapäivää. Paljoakaan en uskaltanut lähdöstä muuten päivitellä, koska jotenkin oli semmoinen fiilis, että Ilo saattaisi kasvaa yhtäkkiä fyysisesti aikuiseksi ja pykäistä ne kauan odotetut juoksut päälle. 

Edellisenä iltana Jyväskylään töiden jälkeen ajanut omistaja sammutti sunnuntaina aamuyöstä uneen tunkeutuvan herätyskellon ja mietti hetken tuota lausetta "oii, miten kivaa päästä pitkästä aikaa maastoihin". Sanotaan jo nyt, että 14h hikisellä hiekkakasalla vietettyäni olin moninkertaisesti enemmän väsynyt, kuin herätyskellon soidessa. 

Aamulla siis Whipwagon nosti kytkimensä Hillakujalta klo 05:20 ja saapui Teiskoon upealle motocrossradalle aamuseiskalta!! Omistaja oli kytännyt Ilon perävaloja pitkin aamua, ja kyllä, neiti reisilihas oli oikeutettu osallistumaan kisaan, koska punaista ei näkynyt kuin kisamanttelissa. Pikavilkaisu kisapaikkaan ja koirat ilmottua ja eläinlääkärin tarkastuksessa käytettyä kivuttiin katsomaan alkavia kisoja aitiopaikalta. Ei olisi kannattanut. Pala kurkussa ja hiki otsalla (tässä vaiheessa ei vielä ollut kuuma, joten tuo hiki oli tuskanhikeä!) laskeuduin aitiopaikalta, katsoin lähtötaulua ja mietin, että: "totta se on. Iloa ja Unia on lähdettävä lämmittelemään ja sitten ne on vietävä juoksemaan päin aitaa tuolle haastavalle radalle" Ylikorkeat starttasi ennen normikokoisia vipukoita, joten sain panikoida tosissani. Bean tiesin selviytyvän radasta ketteryytensä ansiosta ja ehkä jopa Unin. Ilon kohta pelotti oikeasti, en osannut kuvitella sen hallitsevan kroppaansa siinä vauhdissa niin hyvin, että se kääntyisi kaikkiin niihin tiukkoihin mutkiin ja varsinkin siihen aidanrakoon, josta koirien tuli pujahtaa radan "toiselle puolikkaalle".

Uni sai arvonnassa parikseen Disan ja niiden lähtövuoro oli pari vuoroa ennen Iloa ja Olgaa. En laittanut kehitysvammaiselle ollenkaan kisapantaa vaan uhkarohkeana päätin lähettää sen ilman. Sain, kuin sainkin huutavan ja riehuvan koiran valjaistaan ulos, reisistä kiinni ja polvea vasten. Siinä se tempoi ja rempoi, vaan irti pääsi vasta kansainvälisiin kisoihin kuuluvalla "GO!" -käskyllä. Siellä mentiin Disan kanssa ihan kelvollisen näköisesti ja aidanraostakin selvittiin! Raskas rata näytti ottavan pikkuisen Unin juuri valeraskaudesta toipuneelle kropalle, mutta niin se otti lähes kaikilla muillakin.

Sitten olikin se oikea jännitysnäytelmä alkamassa: Ilo ja parinsa Olga lähtöviivalla valmiina tuolle hurjan mutkikkaalle hiekkaradalle muovipussin perään. Olin varma, ettei Ilo ehdi kääntyä edes ekaan mutkaan ja hukkaan vieheen samantien. "GO!" Kääntyi se piru vie! Olga oli Ilolle erittäin hyvä ja tasainen juoksupari ja neitosten juoksua oli mukavaa katsoa, jos siis uskalsi. Aidanrako lähestyi ja omistaja sulki silmänsä ja avasi ne nähdäkseen neiti reisilihaksen pyyhältävän jo viimeisiä mutkia ennen maalia. Lilli teki hienon ensimmäisen alkueräjuoksunsa! Yllätti erityisesti sen kropanhallinta ja terävyys kääntyä. Viehettähän neiti seurasi tietenkin erittäin orjallisesti. 
Bea, neiti ennakoija, juoksi nuoremman nartun kanssa. Pari oli aika tasainen, lopussa Bea tuli aika suoraan mutkien sijasta, kun selvästi luki ympäristöään periaatteessa "oikein" :D Pisteitä tästä tuskin kuitenkaan heruisi. Bea teki oikeastaan suurimman kauhunhetket aidanraon kohdalla. Se nimittäin veti edellisen mutkan pitkäksi ja juoksi aivan aidanviertä. Edessä oli melkein 90 asteen käännös aidan toiselle puolelle ja nyt muuten pelotti, että miten hitossa se tuollaisesta asetelmasta kykenee tekemään piikkisuoran käännöksen. No kykenihän se ja sydän putosi kurkusta siltä osaa. 

Tuloksista ei ollut minkäänlaista haisua, ennenkuin ne ilmestyivät taululle. Ilo oli alkuerien jälkeen yk-narttujen toisena (!) pistein 238 neljän pisteen erolla johdossa olevaan Tinkaan. Takana olevilla koirilla tosin oli vain muutamien pisteiden eroja Iloon ja Uni oli kuudentena DISAN EDELLÄ ;) pistein 227. Uni suoritti, kuten olin odottanutkin. Ilo yllätti ketteryydellään ja pisteet olivat erittäin hyvät. Bea sai, kuten osasin odottaa, 220 pistettä ja oli 22.sijalla 30 mittanartusta :D Huh, on taso laskenut neidin juoksuissa aika huimasti viime kevääseen ja kesään. 

Finaaleissa Ilo juoksi Tinkan kanssa, Uni mittasi taitoaan Gaselle's Puttin' On The Rits:n kanssa ja Bea sai saman parin, kuin alkuerissä. Ilon koetus oli vuorossa ensimmäisenä. Odotin Ipan juoksevan ihan kohtuuhyvän juoksun, mutta se juoksi pikkuisen huonommin. Tinka oli huomattavasti ketterämpi ja Ilon vedellessä mutkia pitkiksi kääntyi Tinka tarkasti. Ilo veti aina suorilla toki kiinni ja edelle mutta noin mutkaisella radalla Tinka pysyi hyvin mukana ;) Oikeastaan Ilo näyttikin pikkuisen peesailevan Tinkaa, ei oikein lähtenyt hakemaan ohituspaikkaa vaan tyytyi taustatanssijan rooliin. Tälle se siis kilpailuttajan silmään näytti ja sanoinkin juoksun jälkeen, että Tinka vei. Hieno suoritus Ilolta siltikin kaikenkaikkiaan, kokemus tuonee tähänkin lisää varmuutta ja uskallusta. :)

Uni juoksi sitä pikkuisen hitaamman Neven kanssa ja Unihan juoksi piru vie! Ekan tiukan käännöksen puskan läpi se veti, kuten arvasin, hieman pitkäksi. Mutta mitä sitten tapahtui: koko koira otti toisen vaihteen silmään, seurasi tarkasti viehettä, kääntyi, pinkoi ja taisteli. Omistaja tuijotti haavi auki, en ollut koskaan nähnyt Unin juoksevan noin. Siellä sinifawn/valkoinen paineli hiekkakasojen takana ja saapui maaliin raivoisan tappoiskun pupuun kohdistaen. Omistaja juoksi kehumaan riemunkiljahdusten saattelemana kehitysvammaista, joka loisti itsekin riemua! Ja omistaja kun oli vain toivonut, että Uni juoksisi myös finaaliradan loppuun asti XD

Bean kisakaveri loukkaantui, joten neiti sai ottaa kaiken ilon irti ja painella täydellä innolla menemään koko radan. Alun se veti oikoen, mutta omaan silmään sik-sak -osio sujui hienosti, nähtiin ripaus vanhaa Beaa joissakin kohdissa. Erään hiekkadyynin YLI taisi neiti liidellä sen kiertämisen sijaan ja muutakin pientä kokeneen koiran juttua näkyi juoksemisessa. Neiti itse oli kuitenkin niiiin onnea täynnä viehettä rankoessaan, että omistajakin yltyi sitä suukottelemaan ja kehumaan.

Taas tulokset aivan pimennossa, tosin Bean tiesin pitävän paikkansa tai sitten putoavan vielä lisää, mutta Unin finaalipisteitä halusin kovasti tietää ja Ilon lopullisen sijoituksen. Olin aika varma, että Ilona olisi pudonnut pari sijaa ja Uni löytyisi hienosta finaalijuoksusta huolimatta loppupäästä porukkaa. Ilon mamma Disa juoksi finaalissa juurikin siihen kamalaan aitaan, muttei kuitenkaan onneksi loukannut itseään. Finaali kusahti kuitenkin siihen, joten tällä kertaa Lilli veti pidemmän korren ;) Radalla on saatu mamman peppukarvoja sylkeä suusta, mutta tällä kertaa tytär oli parempi!

Ylikorkeita narttuja palkitessa en saanut hakea edes sitä 5.sijaa, jota odottelin. Siihenkin kuului jonkin toisen koiran nimi ja nyt se oli totta, Uni oli juossut hienon finaalin. Uni palkittiin neljäntenä, pisteen päässä kolmosesta! Pisteitä 470 ja SA, wuhuu UNSKU!!!! Finaalipisteet 243! Kerrankin yleensä tärkeänä kisapaikoilla turistin roolissa tallusteleva Uni sai lähteä hakemaan palkintoa ja sai palkintolaatan lisäksi possunkorvan suoraan suuhunsa. Kolmannenkin palkinnon meinasin haluta mukaani samantien, mutta ei, siinäkin kuului väärän koiran nimi. Ilo oli siis pitänyt paikkansa toisena, juossut tasaisen varmat ja hienot juoksut ja sai ihkaekasta kisastaan kakkospalkinnon hyvällä SA tuloksella! Oliko vähän huikeaa meidän sijoitukset yk-narttusarjassa. Neljäs ja toinen sija, wau! Bea pikkutiikeri palkittiinkin jo ensimmäisten joukossa norminarttujen sarjassa, finaalista oli herunut vain 209 pistettä. Kokonaispisteet 429 ja SA. Jokaisesta kisastaan Bea on juossut sertin arvoisen tuloksen, aika mahtavasti! Tasaisen varmasti se on pisteitään huonontanut, mutta mitäpä muutakaan noin fiksulta koiralta voi olettaa? Nyt me taidetaan keskittyä ratajuoksuun ennen veteraani-ikää. Sitten vois lähteä kokeilemaan, jos ne kaksi vikaa sertiä irtoisi jostakin. Harmi, että noin upeasti juosseen koiran "maastoura" on loppuunsa näinkin lyhyt. Kaksi onnistunutta kautta takana. Tokihan sitä voisi kisoissa sen omaksi iloksi käyttää, mutta en halua aiheuttaa muille kilpailijoille tilannetta, jossa ne joutuvat juoksemaan pirun ketterän, suhteellisen nopean ja ennakoivan Bean kanssa. Hitaampi ja viehettä orjallisemmin seuraava koira kyllä menettää pelinsä Bean kanssa juostessaan, eikä minusta ole reilua tietentahtoen tuoda omaa koiraa juoksemaan muiden suorituksia huonommiksi. :) Onneksi Bea on noheva radalla ja tavoitellaampas nyt sitten loppukausi sitä alle 20sekunnin aikaa lyhyeltä matkalta.

Niin ja Ilo, se aloitti toissapäivänä sitten ne juoksut. Annoin sille sunnuntaina luvan aloittaa, että saataisiin sopiva tauko tähän sen hyvin ja vauhdikkaasti alkaneeseen kisauraan, mutta ehdittäisiin kuitenkin vielä syksyn koitoksiin kokeilemaan. Vitsit kun ehtis Unin vielä jonnekin maastoihin viedä ennen syyskuuta. Syyskuussa se aloittaisi juoksunsa, mutta omistaja ajatteli puhua koirien "Mummun ja Ukin" maksamaan Unin sterilisaation elokuun aikana, jotta saataisiin pitää tuo iloinen ja leikkisä höpsö Unsku jatkossakin ilman valeraskauksia.

Ella Niinistölle ja Sakari Lampolalle kiitos blogin upeasta kuvamateriaalista! 

maanantai 25. kesäkuuta 2012

Virpiniemen vinttikoiraradan Juhannus

itikoita perkele! 


Torstai-iltana ei vielä noista verenhimoisista veemäisistä pienistä rumista lentäjistä tiennyt mitään, kun tuuli niin pirun kovaa, etteivät ne surkeilla siivillään pysyneet paikoillaan ihmisten kimpussa. Virpiniemeä helli tällä kertaa kirkkaasti porottava aurinko molempina Juhannuskisapäivinä, eikä mukaan pakattua sateenvarjoa tarvinnut autosta ulos nostaa. "Eheeen, minä en pala Suomessa" mietin lietsomistani, kun lauantai-iltana Honkakoskella katsoin peilistä punottavaa nenänvarttani. No en palanutkaan, nyt tuo lievä punoitus on muuttunut kesän ensimmäiseksi rusketukseksi ja pisamat jatkavat kasvojen valtaamista. 

Niin joo, whippetien blogihan tämä olikin. Koko kolmen kopla pääsi mukaan Juhannusreissulle ja kyllä ne vaan on hienoja kisakoiria kaikki. Unikin osasi käyttäytyä suurimmaksi osaksi aikaa oikein mallikkaasti! Perjantaina oli juostavana Juhannusrace: Bea osallistui mittakoirien sarjaan ja Ilo ylikorkeisiin. Tavoitteena oli siis saada mahdollisimman hyvät ajat 280 sekä 350 metrin matkoilta ja yhteisaika ratkaisisi sijoituksen koko sarjan kesken. Ilo sai omistajan tuurin kostauduttua sille kaverikseen Lyytin(Winsome Yankees Apache) ja Nalan (Probaxon Bubble) ja kylmää oli kyyti Lyytin rikkoessa rataenkkoja toisensa perään. Mahtoi joku miettiä, onko tuon Whiplandian Wonderchildin omistaja nyt ihan yhtä fiksu, kuin koiransa Uni, kun radalta Iloa taluttaessa ja aikoja kuunneltaessa tuli pieni riemunkiljahdus, kun Ilo juoksi kv-ajan!! (19,25sek) Lyytin omistaja oli paria sekuntia aiemmin tuulettanut nimittäin uutta rataenkkaa XD No, mutta jokaisella on omat tavoitteet ja meidän tavoite meni rikki heti ekassa juoksussa :)
Punaisella Lyyti, Sinisellä Nala ja Valkoisella Ilo.


 Sitten Bean lähtöön, jossa juoksivat kanssa hirveän nopeat Irmeli(Oochigea's Izby Iroces) ja Kip (Efflorescos Kajanos)

Bea on parantanut kopista lähtemistään huomattavan paljon viime kesään verrattuna. Sen ajat olivat huonompia, kuin viime kesänä ekoissa kisoissa Hyvinkäällä, mutta ei se vielä aivan parhaassa kunnossa olekaan. Tyylikkäitä juoksuja se teki anyway!!

Bea oli mittakoirien sarjassa toiseksi viimeinen ja Ilo omassa sarjassaan viimeinen, mutta meidän tavoitteet täyttyi siitäkin huolimatta XD ei sinne voittamaan lähdettykään!

Unskukaan ei siis ollut mukana tapansa mukaan aivan tyhjänpanttina, vaan se pääsi suorittamaan soolokokeen. Koppiin se jäi pyörimään ja lähti todella hitaasti, mutta juoksi hyvin koko matkan ja sai allekirjoituksen papereihinsa hyväksytystä soolokokeesta. Hyvä UNSKU!! Se alkaa muutenkin nyt rueta pikkuhiljaa hävittämään nestepöhöjään ja omistaja toivoo, että se nyt tiivistyisi muutenkin pian, koska menin ilmoittamaan koko sirkuksen Tampereen kv-maastoihin 8.7 :S Jännittää ihan pirusti, juokseeko Uni myös finaaliradan loppuun jos sattuu sinne asti pääsemään, pysyykö Ilo pystyssä ja oikooko Bea miten pahasti. Mutta hei, maastoihin ja vielä hiekalle, onhan se lähdettävä!

Uni ei tuntunut ihan täysin hokaavan mitä se oikein teki, kunnes soolon jälkeen radan varrella se huomasi, että: "Helvetti tuollahan tapahtuu!! Kävinkö mää siellä äsken, juoksinko mää!?!" aloittaen tutun mökäämisensä pupulle. :D 

Lauantaina ainoastaan Ilo juoksi virallisen kisalähdön ja se tapahtui 350 metrin matkalta. Lähtö sillä oli täydellisen onnistunut ja se painoi hetken aikaa aivan rinta rinnan emänsä Disan ja "isäpuolensa" Jaapien kanssa, kunnes tämän ruuhkan seurauksena
se tavalliseen tapaansa kokeili hakea tilaa ulkoa ja ajautui todellakin aivan liian ulos pysyäkseen kahden nopeamman vauhdissa.
Maaliin ruoskahännät saapuivat järjestyksessä Disa, Jaapie, Ilo ja Mademoiselle ja iloisena yllätyksenä Ilo juoksi 24,02 sek eli toinenkin kv-raja rikki!!:)
Hienoa Lilli!!

Jango V Arkadi, Pikkuliisan Mademoiselle, Whiplandian Wonderchild ja Finlandia aus dem Gnomenhain

Viimeisenä rutistuksena oli ohjelmassa Juntti-Unin lyhyen matkan ryhmäkoe. Saatiin mukava etanalähtö aikaan, kun Nemo, Rosie ja Bea pääsivät Unin kavereiksi pupun perään. Uni pyöri kopissa ja seisoi varmaan väärinpäin vieheen mennessä ohi, joten se sai aivan surkean lähdön:

Bea lähti hyvin ja vei joukkoa koko matkan maaliin saakka. Onneksi mukana oli myös viime kauden hitain whippet Nemo, koska Uni sai tehdä ohituksen ja näin ollen osoitti myös olevansa ryhmäkoekelpoinen hullukoira. Rosie paransa aikaansa aivan huimasti, liekö ollut sillä osuutta asiaan, että pääsi juoksemaan lähellä Pupua Bean peesissä, eikä tarvinnut kuikuilla puolen radan päästä viehettä ja edellä viilettäviä kavereita. Tasaisempia lähtöjä olisi todellakin kivempi saada radoille, koska varmasti koirien taistelutahtoa syö se, että toiset menee monta kymmentä metriä edellä ja viehe on pysäytetty jo ennenkuin hitaampi koira ylittää maaliviivan. Beankin pisteet on edelleen 13, vaikka se on juossut jo seitsemän virallista kisastarttia, joten ei se saa vielä pitkään aikaan tasaisia kavereita sijoituslähtöihinsä. 

Bea viime heinäkuun lopussa Hyvinkäällä ekoissa kisoissaan, takana Pocca keltaisella :)

viimeistä Ruususen Erkin ottamaan kuvaa lukuunottamatta hienot ikuistukset Emmi Ventelän käsialaa, kiiiitos!

sunnuntai 17. kesäkuuta 2012

kisakausi korkattu!

Tällä kertaa meidän kisakausi starttasi Hyvinkään ratakisoista, eikä maastoja olekaan näkyvissä nyt ihan lähitulevaisuudessa. Katellaan niitä sitten loppukesemmällä! 9.6 lauantaiaamusella kera Hennan&Jasson ja Marian&Peikon polkastiin kaasua Kuopiosta kohti Sveitsiä ja paikalle saavuttiin allekirjoittaneen kaasutteluista johtuen oikein hyvissä ajoin.
Molemmat neidit olin ilmoittanut siis 280 metrille sijoitukseen. Ilo juoksi neljän koiran lähdössä ja hienon taistelun päätteeksi ylitti toisena maaliviivan. Törmäilyä tapahtui pariin otteeseen ekassa kaarteessa ja Lillin ajolinjat hukkuivat jonnekin ja se lähti ulkoa ohi kavereista. :D Kunhan oppisi imemään enemmän tuohon kiskolle, niin ajatkin alkais parantua. Aika Hyvinkään hitaalla radalla oli siis 19,85 sek. Lähtö ykköskopista oli ihan hyvä ja taistelutahtoa löytyy. Allekirjoittanut pikkuisen itki onnenkyyneleitä koiraa jäähdytellessä, muttei kerrota sitä kenellekään. 
Bea hienohieno kiskolle imevä pieni tiikeri sai ihan kauhean kovat kaverit sijoitukseensa ja juoksi huonoimman aikansa ikään: 20,78sek varmaankin osaksi myös siksi, että sai todella hitaan lähdön. Muuten juoksu oli kuitenkin täydellinen ja pupua tapettiin aivan raivoisasti! 

Oli kyllä helppoa Ilon ja Bean kanssa, vaikka ei oltu omalla autolla edes matkassa. Sinne ne jäi nukkumaan rauhassa Hennan autoon ja olivat niiiiin mallioppilaita molemmat koko päivän ajan. 

Tänään Ilo oli Kaupissa kisoissa kasvattajiensa kanssa ja hienosti taas taisteli kuuleman mukaan. Ajolinjoja pitäisi edelleen hioda hieman, mutta jospa ne sieltä ajan kanssa. :)
eka video: http://youtu.be/HJTv3R-2JLw
ja toinen video: http://youtu.be/yl7P2dV3WNg

siellon video neidin hienosta suorituksesta(Ilo keltaisella manttelilla). Lähdössä oli kuusi koiraa ja Ilo kipaisi kolmantena maaliin. Alussa oli ruuhkaa ja yksi koira kaatui, onneksi Ilo oli selvinnyt siitä tilanteesta. Aika oli harmittavan vähän yli kv-rajan: 24,34sek. Pidempi matka tuntuisi olevan Ilollekin sopivampi, mutta katsellaan tässä. 480metrillekin aion sen ilmoittaa kesän kuluessa. Jos ei saada muita kavereita niin sitten ilmoitan Bean siihen, että saadaan lähtö aikaan. :D On se vaan hieno koira. Lotta haki sen eilen omistajan ollessa tyypillisesti lauantaina töissä ja oli pissisuihkujen jälkeen taluttanut autoonsa luottavaisen ja reippaan häntää vispaavan koiran, joka paria tuntia myöhemmin oli joutunut pissimään uudestaan Mr.Whiplandianin nähdessään Hillakujalla. Siellä Ilo vietti yönsä huolimatta omistajan ikävöinnistä, kipaisi tänään Tampereella kisoissa, kesken kotimatkan hyppäsi vieraaseen autoon, muutaman tunnin kuluttua loikkasi tuosta autosta ulos ja mietti hetken, että voiko se oikeasti olla mamma tuo tuossa. Kun se tajusi, kuka sitä oli vastassa, sai se kauhean hepulin, ja ilopissit tuli tietenkin. Rakas kultamuru, ILO oli molemminpuolinen <3 On se vaan uskomattoman hieno whippet. 

Oli aivan outoa käyttää ulkona, lenkittää ja ruokkia vain kahta koiraa! Uni taantui aivan pennun tasolle Ilon kadottua ja apinoi entistä pahemmin. Omistajan vatsalihakset saivat ainakin ilmaista treeniä Unin tempauksia katsellessa. Myös koirat olivat silminnähden onnellisia, kun lauma on taas kasassa ja niin on omistajakin. 

Muutama hassu päivä, sitten on juhannus ja Punto suuntaa kohti Virpiniemen vinttikoirarataa! Kunhan Ilo vielä pidättelee juoksujaan niin pääsee sinnekin muutamalle matkalle pinkaisemaan, jos se kv-aikakin sieltä tulisi jo :)

torstai 24. toukokuuta 2012

Ilo ratakirjallinen!

Olipa kerrassaan niiin mainio päivä Kaupissa helatorstaina, ettei oikein tiedä, mistä lähtisi kirjoittamaan. Aloitetaan vaikka Unista :D Neiti tyhjäpää ei ole koskaan aiemmin käynyt radalla, se on ainoastaan pentumeetingviikonloppuna yhden kerran tempaissun avoimen kopin läpi. Omistaja luotti viehekahjoon sen verran, että päätti kokeilla handslippinä suoraan 280 metriä.

kuva:Johanna Savolainen
 

Uni, JOKA EI SIIS OLE KOSKAAN KÄYNYT RADALLA, huusi heti vieheen bongattuaan pahemmin, kuin kukaan oikea ratakoira ja tempoi ja rempoi ja sai omistajansa naaman hiestä kiiltäväksi ja lihakset hapoille. Unia kopeille kantaessani mietin hetken, että onkohan tässä mitään järkeä: Blondi huusi täyttä kurkkua suoraan korvaan, luikersi, potki, riehui ja vaikka mitä muuta ja voin sanoa, että piti tehdä ihan oikeasti hommia, että koiran sai rata-alueen kautta koppiin. 

kuva:Johanna Savolainen
Eikun etuveräjä kiinni, koiran huutava naama kohti koppia ja lantiosta kiinni. Siinä se huusi ja riehui, kuten muka olisi tiennyt, minne kalterin takaa pääsee. Matkaan, ei mitään veräjän kolahduksia huomannutkaan, vaan painoi suoraan kiskolle ja juoksi koko matkan täysillä ja muovipussi koki kohtalonsa viimeistään Unin käsittelyssä. Kai sille on kanssa ne kirjat hankittava kesällä näiden kahden muun ratakisojen ohessa :D

kuva:Johanna Savolainen
Pikkutiikeri Bea toimi ryhmässä parina ensin Ilolle ja sitten Rosielle ja hyvin on neiti ehdollistunut rata-alueeseen, koppiin ja kaikkeen muuhunkin. Pirun hienosti se painaa, mutta kun ei vaan vauhti riitä millään ratakoiriin! Hyvänä parina se toimi ja voi sitä onnea, mikä tytöstä vieheen pysähdyttyä säkenöi! Se seisoi häntä heiluen vieheellä ja katsoi minua niin tyytyväinen ja riemukas ilme naamallaan! Ihana, hieno Bea! Nyt vaan niitä omia enkkoja rikkomaan!:)

kuva:Johanna Savolainen
Sitten meidän kakara. Eka ryhmäveto suoritettiin 280metristä Bean ja Disan kanssa. Koppiin mentiin edelleen vastahakoisesti ja nytpä siellä myös tehtiin pari piruettia, onni onnettomuudessa kuitenkin juuri oikealla aikaa piruetti kääntyi veräjää kohti ja viehe osui silmiin. Lähdössä kuitenkin myöhästyi jopa Beasta, mutta painoi toki pian ohi ja juoksi mamman perässä lopun matkaa. Ilona ei vissiin huomannut ollenkaan vetolaitteesta pudotettua Disan tappamaa pupua, vaan se juoksi vetolaitteelle asti, nuuskaisi sitä ja lähti omistajan vammailun avulla takaisin viehettä tappamaan!:D Haha!
kuva:Johanna Savolainen
Kiltti tuomarisetä antoi meille erikkovapauden juosta kaksi ryhmäjuoksua saman päivän aikana, koska oltiin pitkämatkalaisia ja 350 ryhmään Ilo sai kaverikseen Pohjoismaiden mestarin ja juoksukuningattaren Martan sekä sitten etanoiden etanan Nemon. Koppiin ei taaskaan menty kovin halukkaasti ja Ilo jäi aika perälle munimaan, nyt kuitenkin paikallaan vaanien. Kopit auki ja hyvin se sieltä tuli kuitenkin, vaikkei ihan veräjässä kiinni ollutkaan.
kuva:Johanna Savolainen
Martan perässä neiti pinkoi koko matkan, juoksulinjoissa edelleen pientä hakemista ja Ilo mielellään juoksee keskellä rataa kiilaamatta kiskolle. No, edelleenkin toinen kerta kunnolla radalla, joten hyvä siitä vielä tulee! 

kuva:Johanna Savolainen
Taas ajettiin enempi vetolaitetta, kuin viehettä, mutta niin vaan hyväksytty myös pidempi ryhmämatka ja allekirjoitettu ratakirja-anomus taskuun!
kuva:Johanna Savolainen
Ennen 350 metrin ryhmää Ilo otti Martasta mallia ja huuteli pupulle kovaan ääneen.

350 metrin veto videolla, ihan hirmu hyvää aikaa Ilo noviisina paineli (n.24,05sek videon mukaan) :)) Omistaja oli hirrrrveen ylpeä TAAS pienestä suuresta pupunsurmasta! Videolla näkyy, kuinka Ilo juoksee takasuoran paljon Marttaa ulompana. Kaarteessa kuitenkin hakee jo sisemmälle :)

Bea oli kaverina siis myös Rosien lyhyessä ryhmässä ja tässä Harmin vauhdittama veto siitä:
Bea osaa niiin hienosti! Mahtavasti kiskolla koko matkan ja lähtönopeuskin on ihan eri luokkaa, kuin viime kesänä! Ei enää veräjä pelota ;)

Ilon kirjat ei ole vielä postissa saapuneet, mutta kunhan saapuvat niin katsotaan ekat kisat ja jos toisenlaiset juoksut ei ehdi alkaa niin päästään jo ihan oikeasti kisoihin. Muut siskot kärsii parhaillaan naistenvaivoista, joten heidän ratadebyyttiä odotellaan sitten kesemmällä. Tosin niin se voi Ilollekin käydä, jos se nyt pamauttaa ne juoksut tähän väliin.


perjantai 4. toukokuuta 2012

Pentutreffit ja ammattiin perehtymistä

IlonaIloLilli sai kutsun tapaamaan sisaruksiaan Hartolaan viime viikonloppuna ja Puntohan pakattiin täyteen whippetejä (Ilo,Uni,Bea sekä mukaan napattu Nitro-veli) ja saavuttiin möksälle lauantaina puolilta päivin. Kasvattaja ja (hänen vaimonsa, lähinnä kasvattaja) oli viritellyt lapsosille maastoradan pätkän ja Ilon nähdessä muovipussin syttyi sen silmiin palava halu päästä ajamaan ja tappamaan tuo "pupun retku".
Koko katras: Ilo, Riesa, Nitro, Bette, Puhi ja Riemu

Ilo juoksi viime syksynä makkaramaastoissa yksin radan, joten omistaja luotti neitiin sen verran paljon, että se pääsi suoraan Bean kanssa parivedolle. Lähtökiljumiseen se yhtyi, kun katsoi Bean niin tekevän ja liikkeelle ampaisivat molemmat tuttuun tapaan TÄYSIII! 


Kyllähän se CVM-11 vaan paremmin mutkissa kääntyi ja vetikin muuten hirmuisen hienosti. (entistä enemmän omistajan päästä nousee savua huomisten töiden ja tämän vuoden Cupien peruuntumisen takia..) Ilo veti pari mutkaa pitkäksi ja menipä vähän reisilläänkin peltoa pitkin.. Hyvin likka säilytti kuitenkin vauhtinsa hurmassa tahdin ja pyyhkäisi Bean ohi vikalla suoralla tullen ekana vieheelle. 

Omistajan riemunkiljahdusten saattelemana tytöt ahkerasti tappoivat muovipussia yhteistuumin. Harkkojen jälkeen (jotka meni hirrrmu hienosti myös muilla penskoilla!) pääsi porukka rallaamaan yhdessä ja sai Ilo esitellä siskoille ja veljille lempilelunsa. Kenellekään ei liene epäselvää, mikä se mahtaa olla... ;)

Iloa hieman ahdisti noin isossa ja kovapäisessä porukassa rallaaminen ja se joutuikin komentamaan siskoaan Betsyä moneen otteeseen, kun neiti B ryntäsi voimalla päin. 
antaumuksellinen syöksy frisbeelle!

Sunnuntaina harkkailtiin sitten lähtökopin kanssa. Bea pääsi myös muistelemaan juttua, ei minkäänlaisia ongelmia. Uni, the muovipussintappaja, pääsi myös juoksemaan parivedon Betten kanssa sekä myös avoimen kopin läpi pinkaisemaan. Tarvinneeko sanoakaan, Unilla INTOA piisasi hieman ylikin!:D 

Ilo ei ole, kuin kerran aiemmin lähtenyt suljetusta kopista ja omistaja yritti sabotoida heti alkuunsa hyvät kokemukset karkuuttamalla neidin väärästä luukusta vieheen luokse.. Kovasti muuten rimpuili, prkl!

Noo, uudestaan koppiin vaan ja luukku samantien kiinni. Viehekin vedettiin vielä sivusta ja Ilohan oli oikein taitava! :) Neiti osoitti viikonlopun aikana olevansa erittäin kisavalmis kaveri niin taidoiltaan, kuin juoksupäältään. Harjoittelu tulevaa ammattia varten on suoritettu ja tiistaina olisi tarkoitus suoriutua ensimmäisestä testistä ammatin vaativaa pätevyyttä varten, nimittäin soolokokeesta!

Innolla kisakautta odotellen:
Maailman hienoimman hevosen, eikun whippettytön, palvelija 


KAIKKIEN KUVIEN COPYRIGHT ELLA HUTTUNEN JA LOTTA SEPPÄNEN

maanantai 16. huhtikuuta 2012

Puh hoidossa

Me saatiin lauantaina ihana Puh-poika hoitoon! Puhi viettää meillä about viikon siskon kanssa oleskellen. Ensimmäinen ilta viriilillä nuorella pojalla sujui isosiskoon lantioliikettä harjoittaen ja ääntä lähti, kun vuoron perään joku tytöistä joutui näyttämään Puhille oikeita käytöstapoja.


Tokikin kakaroita seisoteltiin ja Puhin kanssa harjoittelu tekeekin hyvää, kun pikkumies on hirveän hienosti oppinut istumaan, tarjoamaan tassua ym. joten itse seisominen ei sen mielestä voi mitenkään olla palkitsemisen arvoista. Puhi on reilusti Iloa pienempi ja Uniakin kropaltaan paljon sirompi. Korkeus on Unin kanssa aika samaa luokkaa. Herra on suhteellisen äänekäs kaveri ja vartioi Sompatie 9 D 33:a ahkerasti ekojen päivien aikana muilta rapussaliikkujilta. Sunnuntaisen kaupassakäynnin ajan hän myös päätti kokeilla minuutin verran kestävää korvia särkevää ulvontaa, johon sai äänityksen perusteella myös Unin hetkellisesti mukaan. Tänään omistajan palatessa harjoittelusta oli rapussa aivan hiljaista, joten jospa naapurisopu vielä säilyy ja Puh tajuaa pitää kuononsa kiinni seuraavien päivien ajan! Huomenna voisi laittaa Audacityn taas salakuuntelemaan whippetien touhuja ja toivoa, että saisi katsoa kotiin tullessaan suhteellisen tasaista ja matalaa ääniraitaa. 

Eilen käytiin koko lauman voimin ulkoilemassa Puijolla ja Ilo sai Rosien kanssa kunnon rallit aikaan isolla purukasalla Unin ja Bean, a.k.a runttailijakaksikon, valittaessa hihnassa. Puhin aika kuluin Elinan porukoiden leikatun kääpiöpinseriuroksen kosimiseen. Kyllä sekin hetkeksi innostui juoksemaan siskon perässä, mutta kiinnostus säilyi silti Roxissa.. :D Kiivettiin laskettelurinteen kautta Puijon tornille ja reidet huutaa vielä tänäänkin hoosiannaa.. 

sisaruksilla on samanlainen huumorintaju ja ne tulee hyvin toimeen. Leikkikaverista ei siis Puhilla ole pulaa. Poika on hienosti nukkunut yönsä heräilemättä sohvalla (natsiBea on vissiin liian pelottava vastus, että se edes kokeilisi sänkyyn tulemista!) ja tytöt on muutenkin ottaneet pojan hirmu hyvin vastaan. 

Käytiin myös viime viikon lopulla Norolla Rosien kanssa, tässäpä Elinan kuvasaldoa.

Rosiella ja Ilolla menee jutut täydellisesti yksiin ja ne saa ihan kunnon treenit aina keskenään aikaan. Rosie juoksee niin kauniisti Ilon perässä ja innostaa neiti reisilihasta ottamaan kunnolla vauhtia alleen! Uni on vain parasta pitää silloin hihnassa, koska Ilo ei viitsi juosta, jos joku yrittää taklata koko ajan.
Lumet alkaa pikkuhiljaa sulaa ja päästään ulkoilemaan enemmän metsiin. Jäät on jo niin vedellä, ettei sinne uskalleta mennä. Kiitettävästi siellä tänä talvena pääsikin ulkoilemaan ja koirat alkaa olla hyvässä kunnossa viime vuoteen verrattuna.

Ainiin, tässä vielä Elinan ottama kuva maailman rakkaimmasta Beasta <3

Häsän eläkekisat

Hailuoto 2025 Kolmas CACIL ja Latvian mestaruus 2022 💎 Seitsemän vuotta sitten Häsä juoksi metsässä keppiin niin pahasti, ettei siitä oikea...